מהי ביופיליה?

‎ביופיליה (Biophilia) –

ביופיליה היא הצורך האנושי המובנה לקשר עם כל מה שטבעי סביבנו – במגע, המבט, בגישה ישירה (ואפילו בתמונה).

מחקרים רבים מראים שלקשר עם הטבע, גם קשר מרוחק כמו לראות עץ מהחלון, יש השפעה חיובית ומבריאה על אנשים. באותו אופן, לאור טבעי וקשר עם המחזור הטבעי של שעות היום ועונות השנה ויש השפעות רחבות היקף על פרודוקטיביות, יצירתיות, רווחה (Wellness), בריאות ואפילו מיתון של הפרעות קשב וריכוז.

בעידן המודרני אנחנו מבלים את רוב זמננו בתוך מבנים, לעיתים תחת תאורה מלאכותית וללא כל קשר עם העולם הטבעי. שהיה ארוכה בפנים, העדר תנועתיות וחשיפה לתאורה לא מתאימה יוצרים רמות גבוהות של הורמוני לחץ וחרדה, ומתקשרים בעקיפין ל"תסמונת הבניין החולה".

גם בפיתוח הנופי נוצרו גינות ומרחבים מעובדים וסטריליים, שלא מאפשרת את הקשר הבלתי אמצעי והחוויה הרב-חושית של טבע במובן הרחב (כגון צלילי פכפוך מים או ציוץ ציפורים, תחושת החספוס של גזע עץ או חשיפה לרשת האקולוגית הסבוכה בין מינים מקומיים).

עיצוב ביופילי מאפשר לתכנן מראש בגישה שמחזירה ומחזקת את החיבור הזה – מתכנון נכון של מיקום הפתחים במבנה והיציאות לפיתוח הנופי, שילוב צמחיה ותאורה טבעית בחללי פנים ואפילו דקויות של שילוב חומרים טבעיים בעיצוב הפנים והגן. אלו מאפשרים להגביר את הרווחה גם ברמה הלא מודעת.

הביופיליה מציעה פתרונות הנתמכים במחקרים רבים – כיצד לתכנן ולבנות את המרחב הבנוי.

תכנון ביופילי מתאים לכל חלל וסדרי גודל מרמת החדר הבודד ועד תכנון עיר, וכן למגוון רחב של שימושים וצרכים נוספים.