אור יום ובריאות – להכניס את השמש הביתה – מאמר אורח ע"י אדריכלית רינת חדשי

אור יום ובריאות – להכניס את השמש הביתה

השמש היא מקור החיים על פני כדור הארץ. כל מערכות החי והצומח תלויות בה והתפתחו תחתיה – גם אנו, בני-האדם. עם זאת, אורח החיים המודרני הולך ומנתק אותנו מחשיפה לשמש ולאורה. מסתבר כי הניתוק הזה משפיע על הבריאות, על התפקוד ועל התוצאות האנושיות. מודעות לכך, ואפילו שינויים פשוטים, יכולים לחולל שינוי גדול. בעשורים האחרונים השמש זכתה ליחסי ציבור לא-טובים. כולנו הוזהרנו מנזקי החשיפה לשמש ולגבי הצורך להגן על עצמנו מפניה. אמנם חשיפה מוגזמת לשמש אינה בריאה, אך ידע מחקרי ההולך ונצבר מצביע כי לתת-חשיפה לאור השמש השפעות חמורות הרבה יותר על בריאותנו מאשר לעודף חשיפה. מרביתנו מודעים לויטמין D הנוצר בעור כתוצאה מקרינת השמש, אך פחות להשפעות של אור השמש – ואור בכלל – עלינו, דרך מערכת הראיה.

השפעות בריאותיות של אור יום

אור מסייע לראיה ולתפקוד חזותי, אך מסתבר ממחקרים רבים שיש לו גם השפעות פוטוביולוגיות בריאותיות לא-חזותיות (NIF – Non-Image-Forming). השפעות אלה כוללות את ה'שעון הביולוגי' (הקצב המחזורי/הסירקאדי), המסדיר את מחזוריות העירנות והשינה ביום ובלילה, אך גם מגוון תפקודים הורמונאליים וביולוגיים נוספים. הורמונים אלו משפיעים גם על מצב הרוח ותחושת רווחה ורוגע. שיבוש בקצב המחזורי ובהפרשת הורמונים אלו מתקשר לפגיעה בבריאות בתחומים שונים, לרבות להפרעות בתפקודי לב, כלי דם, התפתחות מחלות כמו סוכרת ואפילו להתפתחות גידולים. בנוסף נמצא כי חשיפה נמוכה לאור יום תורמת להתפתחות קוצר ראיה.  

מחקרים במגוון תחומים קשרו בין חשיפה לאור יום לבין תוצאות בריאות ותפקוד אנושי. בבתי חולים חשיפה מוגברת לאור יום נקשרה לקיצור משכי-אשפוז, הפחתה בצריכת משככי-כאבים ואף משמשת לטיפול בדיכאון. בסוגי מבנים שונים, ביניהם משרדים וסביבות עבודה, בתי-ספר ומבני חינוך נוספים, נמצא כי חשיפה מוגברת לאור יום משפרת תפקודים קוגניטיביים, ערנות, קשב וריכוז, תורמת לפרודוקטיביות, מעלה תוצאות מבחנים, ומפחיתה היעדרויות מהעבודה. בכל סוגי המבנים אור יום משפר את מצב הרוח ואת שביעות הרצון של מגוון המשתמשים.

למה דווקא אור-יום ולא תאורה מלאכותית?

קולטני האור בעין מגיבים  להרכב הספקטראלי של האור ולאורכי גל מסוימים בו (ומבחינת ההשפעות הלא-חזותיות- בעיקר לאורך הגל בתחום הספקטרום הכחול). בעוד אור היום מאופיין בפיזור אורכי-גל מאוזן ומלא, התאורה מלאכותית – גם אם חזותית תראה דומה – עלולה להכיל הרכב שונה ולא מאוזן של אורכי-גל ולכן השפעתה הפיזיולוגית תהיה שונה.

בתמונה: אילוסטרציה, סביבת עבודה עם תאורה טבעית. מקור: pikwizard

כמה אור צריך ומתי?

מהמחקרים עולה כי לצורך השפעות בריאותיות מיטיבות דרושות עוצמות הארה גבוהות משמעותית מאלה הנדרשות לצורך ראיה ופעילות יום-יומית. בנוסף עולה כי דרוש משך זמן מספיק בו תהיה העין חשופה לעוצמות הארה אלה. עם זאת, עדין דרוש ידע נוסף המגובה במחקר כדי להגדיר אמות מידה ונתונים לכימות של אור-יום מקדם בריאות. אוכלוסיות שונות, כגון ילדים, קשישים וחולים, יצריכו אמות מידה שונות.

אורח-חיינו בחברה המודרנית יוצר אתגרים לחשיפה לאור יום. הוא מאופיין בשהייה של כ-90% מהזמן בתוך מבנים, בהם אנו חשופים לאור-יום מועט ולמקורות תאורה מלאכותית אשר השפעותיה עלולות אף להזיק. תכנון הבניינים במקרים רבים אינו תורם: רמות ההארה הנדרשות בתקני בניה ירוקה  – וגם בתקני התאורה המלאכותית – מתייחסות להיבטים החזותיים של האור לצרכי ראייה ופעילות יום-יומית -אך לא להשפעותיו הבלתי-נראות והבריאותיות. חוסר-מודעות ואופן השימוש בבניין מפחיתים גם הם את החשיפה – חשבו לרגע כמה פעמים הגפתם או הורדתם תריסים כאשר השמש הפריעה או סנוורה אתכם ופשוט השארתם אותם כך.

איך ניתן לשפר חשיפה לאור-יום במבנים?

ראשית, בבניה חדשה או שיפוץ – לתכנן למיקסום אור יום. גם אמצעים פשוטים יכולים לשפר משמעותית את החשיפה ואת הנוחות החזותית. אמצעים אלו כוללים תכנון חלונות גבוהים ושימוש באמצעים להחדרת אור יום לעומק החלל, כגון מדפי תאורה. ניתן להשתמש גם בתעלות להולכת אור-יום. בנוסף, לעיצוב המרחב ולגווני הקירות, התקרות והריהוט יש השפעה משמעותית על עוצמת ההארה בחלל.
שנית, לתכנן את השימוש בחלל באופן שימנע סנוור, בוהק וחום מקרינת השמש ולכן יאפשר מיקסום חשיפה לאור יום: למקם עמדות עבודה, ישיבה ומסכים באופן שיאפשר חשיפה מיטבית לאור היום, תוך מניעת הפרעה.
לבסוף –מודעות היא תנאי עיקרי לחשיפה מיטבית, לצורך לשימוש נכון בפתחי הבניין והתאמת מערכות ההצללה באופן מושכל לאורך היום.

חשוב לזכור כי לצד החשיבות הגדולה של החשיפה לאור יום בזמן המתאים – קיימת חשיבות לא פחותה לחשיכה בשעות הלילה. חשיפה לתאורה מלאכותית לכל סוגיה בשעות אלה עלולה לשבש את המקצב המחזורי, לגרום להפרעות שינה ולבעיות בריאות נוספות. העין רגישה אפילו לעוצמות נמוכות מאוד של הארה (נוריות בקרה של מכשירים, תאורת-לילה, וכמובן – מסכים מכל הסוגים). בהקשר זה בחירה מושכלת ושימוש נכון בתאורה המלאכותית חשובים מאוד. על כך נרחיב בהזדמנות אחרת.

בתמונה: אילוסטרציה, סביבת עבודה עם תאורה טבעית. מקור: pikwizard

לסיכום

לאור אליו אנו נחשפים בשעות היום ובחשיכה השפעות מרחיקות לכת על בריאותנו, תפקודנו והתוצאות שלנו ושל יקירינו. תכנון נכון ושימוש מתוך מודעות יאפשרו חשיפה מיטיבה לאור-יום במהלך היום, תוך מזעור חשיפה לתאורה מלאכותית מזיקה בזמן הלילה. והכי טוב – פשוט לצאת החוצה מתי שאפשר. בזמנים כאלו זו בריאות לגוף וגם לנפש.

 

רינת חדשי היא אדריכלית מומחית לתכנון מבני בריאות ולקידום בריאות במרחב הבנוי. מחקרה לתואר השני עסק באור-יום בחדרי אשפוז