פרויקט החודש – מידול תאורה טבעית בתחנות רק"ל

מקרה מבחן // שיפור מפגעי סנוור בתחנות תת קרקעיות

במסגרת ייעוץ לצוותי תכנון למכרזי הרכבת הקלה, פעלנו עם המתכננים לבחון ולשפר את תנאי התאורה הטבעית ביציאה מתחנות תת קרקעיות.

מיקום: תחנות רכבת קלה 'ארלוזרוב' ו'רבין'
אדריכלות: מוססקו אדריכלים
ליווי בנייה ירוקה: אוסטרליץ אדריכלות
 

תאורה טבעית היא אלמנט משמעותי בתכנון מתחמי תחבורה רבי משתמשים, היות ויש לה השפעות מיטיבות על תחושות ההתמצאות והרווחה של המשתמשים ועל היעילות האנרגטית של מערכות התאורה. עם זאת, המעבר מתחנות תת קרקעיות אל פני השטח מלווה פעמים רבות בשינוי דרמטי וחד בכמות האור.

ליוינו את צוותי התכנון של התחנות (בשלב טרום-מכרז) במציאה של איזון ופתרונות.

הדמיות: אוסטרליץ אדריכלות

בישראל עוצמת ההארה של השמש, כלומר תאורת האור הטבעי, חזקה מאוד במהלך כל השנה ובכל תנאי השמים (בהירים או מעוננים). בעוד העין האנושית נדרשת לתאורה בעוצמה של 300-500 לוקס לפעולות עדינות, ההארה מכיפת השמים לא יורדת מ-10,000 לוקס ליותר משעה אפילו בשיא החורף. בשילוב עם עוצמת קרינת שמש גבוהה (האופיינית לאזורים הקרובים לרצועת המידבור כמו המזרח התיכון), נוצרים תנאי הארה קשים.

ביציאה מחללים סגורים, בהם תאורה מלאכותית המותאמת לדרישות ההארה בפועל, אל תנאי הארת-היתר משמעותיים בחוץ, האישון האנושי נדרש להסתגלות מהירה וכיווץ דרמטי. שינויים חדים אלו יוצרים מפגעי סינוור חזק ובוהק, שהפתרון שלהם הוא ביצירת דירוג ברמת התאורה המגיעה לעין.

באוכלוסיות רגישות, כגון בני הגיל השלישי וילדים צעירים, המהווים חלק ניכר ממשתמשי התחבורה הציבורית בישראל, השינוי הזה איטי במיוחד ויוצר תחושות אי נוחות, בילבול ואפילו חוסר יציבות. בשילוב עם שינויי גובה (מדרגות חדות או דרגנועים) עלולות להתרחש נפילות ומעידות באחוזים גבוהים, הדורשים התייחסות בטיחותית.

אנליזות עוצמת תאורה,  תנאי עננות וכיווני קרינה מחופת השמים בסביבת תל אביב, מקור: אילת לנל

הדרישה לטיפול במפגעים פוטנציאלים אלו באה לידי ביטוי, מלמד תקני בטיחות, גם בתקני בניה ירוקה שונים. היות ותחנות הרק"ל נדרשו בתנאי המכרז של נת"ע לעמידה בדרישות מחמירות בהיבטים אלו, צוות התכנון של התחנות (טרם ההגשה למכרז וללא קשר בזכיה) נדרש לוודא עמידה בדרישות.

בתקן הבניה הירוקה שנדרשו (לפי תקן LEED הבינ"ל) יש התייחסות לתנאי תאורה בהיבטים הבאים:

  • דרישה לשמור על תנאי נוחות ויזואלית מקסימליים תוך הפחתה של צריכת אנרגיה תוך שילוב תאורה טבעית ככל הניתן,
  • תאורת חוץ תתוכנן על מנת להפחית סינוור, אי-נוחות ויזואלית, סינוור מחופת שמים וזיהום אור,
  • מיקסום הצללה בעונה החמה – ביצוע הדמיות הצללה בין החודשים מרץ ונובמבר,
  • ניקוד חדשנות – סימולציות תאורה מתקדמות המדגימות חדירת תאורה טבעית ל-25% משטחי הבינוי, וסימולציה משולבת בין תאורת הפנים (ורמת ההארה הנוצרת) ובין התאורה הטבעית.

הדמיות: אוסטרליץ אדריכלות

הפתרון – יצירת מערכת הצללה חיצונית והתאמה שלה לתנאי התאורה הנפוצים והקיצוניים ביותר – שמש ישירה (חזק וכיווני, אך משנה זוית לפי תנועת השמש החזויה) וכיסוי עננים מלא (יוצר הארה אחידה מכל הכיוונים אך מגבירה את הסינוור).

על מנת לעמוד בכל דרישות התקינה וליצור מקסימום תועלת בתכנון מערכת ההצללה, נבדקו תנאי ההארה לפי זויות מבט של משתמשים שונים – היוצאים מתוך התחנות התת-קרקעיות החוצה (בהן רואים את עוצמת ההארה החודרת לעומק התחנה) והנכנסים אליהן מבחוץ (המדגימות יעילות של אמצעי הצללה שונים).

הדמיות: אוסטרליץ אדריכלות

באותה מתודולוגיה נבדקו מספר תחנות בתכנון אדריכלי שונה (כיווניות הכניסה לתחנות ועיצוב אמצעי ההצללה) ונבחנו באופן חזרתי הפתרונות האדריכליים המוצעים, לוודא מענה על דרישות התקינה ושיפור התנאים למשתמשי התחנה.

העבודה המשותפת יחד עם צוותי התכנון של התחנות איפשרה שיפור משמעותי של תנאי התאורה והפחתה של מפגעי בטיחות מתנאי תאורה מאתגרים. במקביל, אפשר היה להציג שיפור בצריכת האנרגיה (מעבר לתאורה טבעית במקום מלאכותית) ועמידה בכל התקנים הנדרשים עם ניקוד מתחומי איכות התאורה וגם מחדשנות.