שש שאלות ותשובות על בניה ירוקה

שש שאלות ותשובות על בניה  ירוקה : שירלי בוגנים מראיינת את ד"ר נעם אוסטרליץ

ש:  בזמן האחרון אנחנו שומעים הרבה על בניה ירוקה – האם זה לא סתם טרנד אופנתי.

  • אכן יש בזה גם מרכיב של טרנד עולמי אבל הטרנד הזה בא מתוך תחושה של הרבה אנשים בעולם שמבינים שניתן להפיק הרבה יותר איכות מהחומרים שאנחנו משתמשים בהם לבניה, ושניתן ליצור מבנים חכמים ויעילים בהרבה מאלו שהתרגלנו לחיות בהם עד כה. יש ברכה בטרנד הזה מכיוון שהוא הביא לכך שכיום בישראל יש יותר מודעות ,  מגוון גדול של חומרים ירוקים, וטכנולוגיות  בניה טובות יותר מהשיטות הקונבנציונליות.

ש:   מה העקרון החשוב ביותר בבניה ירוקה?

  • אם לתמצת נושא מורכב למשפט אחד הייתי אומר שמדובר בשאיפה ליצירת סביבה בריאה יותר לבני אדם. על ידי שימוש בשיטות מתקדמות יותר של תכנון ובניה אנחנו יכולים להשיג שיפור ניכר גם באיכות הסביבה הקרובה שלנו כמו בית המגורים שלנו. כיתות הלימוד שלנו וכו'  וגם להפחית זיהום ופגיעה בעולם  שבו  אנחנו חיים.

ש: דוגמא? :

  • שיטת בניה שמאפשרת בידוד תרמי מעולה יוצרת תנאים נוחים יותר מבחינה אקלימית למשתמש, שימוש בפחות מזגנים ויותר נשימה של אוויר צח ובריא יותר, ובאותו זמן גם גורמת לפחות צריכת דלקים וזיהום אויר בתחנות כח של חברת חשמל.

ש:  ומה לגבי עלות?

  • ראשית צריך לומר שבתכנון נכון חלק ניכר מהפעולות שניתן לעשות לא עולות כסף או מוסיפות מעט מאוד לעלויות הבניה הכוללות. שנית חשוב להבין שעיקרון חשוב  של גישה זו הוא צריכה מופחתת במשאבים. לכן בתכנון חכם של המבנה ה'ירוק' תתאפשר צריכה מופחתת של חשמל לחימום וקירור, צריכת חומרים מופחתת, שימוש נבון במים ויצור מינמאלי של פסולת  ולכן בהתייחסות כלכלית נכונה  בניה ירוקה חוסכת עד מאות אלפי שקלים לאורך עשרות שנות קיומו של המבנה.

 ש: אם זה כל כך טוב למה לא כולם בונים ככה?

  • התשובה הפשוטה היא שפשוט התרגלנו. התרגלנו לחיות בבתים שקר בהם בחורף וחם בקיץ. התרגלנו לקבל את חשבון החשמל והמים כגזירת גורל והתרגלנו לצרוך חומרים ואנרגיה בלי לחשוב על ההשלכות של זה על החיים שלנו. הגישה החדשה לבניה וצריכה היא גישה שלוקחת אחריות אישית על הבזבוז מתוך הבנה שבפעולה בסדר גודל כמו בניית בית ותכנון שלו יש לנו אפשרות לתרומה משמעותית שתשפיע על החיים שלנו.

ש: האם בניה ירוקה רק למשוגעים לדבר.

  • לפני כמה עשורים הנושא היה נחשב לנחלתם של משוגעים לדבר אבל כיום לאור העליה החדה בעלויות אנרגיה וההכרה של רבים שחייבים לבנות תוך התחשבות בסביבה רבים מחפשים דרך להצטרף למגמה הזו. נחיצות הנושא נעשתה כל כך ברורה ולכן  בעתיד הקרוב מאוד דרישות בניה ירוקה יהפכו לחובה על פי תקנים ודרישות רישוי, וחלקן אף נדרשות כבר כיום.

ש:  מה הנקודות החשובות לדעתך שיש לשים לב אליהם כשבוחרים בשיטת בניה ירוקה

  • חשוב לשים לב שאכן רכיבי המבנה מותאמים לסביבתם ומאפשרים יצירת אקלים פנימי נח במינימום הוצאות אנרגיה.
  • שהחומרים שמשתמשים בהם לבניה אינם פולטים חומרים רעילים לחלל הבית ומיוצרים במינימום פגיעה בסביבה.
  • שבמהלך הבניה נעשה שימוש בכמה שפחות חומרי בניה ובמינימום יצור של פסולת בניין.