פרויקט החודש – בית ספר שזכה ב-4 כוכבים בבנייה ירוקה

מקרה מבחן // בית ספר בחשיבה חדשנית

בית ספר מיתרים רעננה , שאוכלס בתחילת שנת הלימודים, זכה לאחרונה ל-4 כוכבים בתקן הבנייה הירוקה.

לאחרונה אוכלס ואושר הניקוד של בית הספר המקיף היהודי-פלורליסטי 'מיתרים' ברעננה ל-4 כוכבים לפי תקן בניה ירוקה (ת"י 5281 חלק 1). בית הספר החדשני, מקיף בן 18 כיתות, הוא אחד משני בתי ספר בלבד בארץ שהגיעו לדירוג גבוה זה עד היום.

יזם: עיריית רעננה עבור רשת "ברנקו וייס"
מיקום: שכונת נווה זמר, רעננה
אדריכלות: א.ב. מתכננים
תכנון נוף: דוד אלחנתי 
ליווי בנייה ירוקה: אוסטרליץ אדריכלות
דירוג לבנייה ירוקה: 4 כוכבים (ת"י 5281 – התקן הישראלי לבנייה ירוקה)
מכון התעדה מאשר: IQC
 

תחום הבנייה הירוקה של ביס מיתרים מלווה כבר מראשית התכנון המוקדם על ידי צוות 'אוסטרליץ אדריכלות'. 

תוך כדי עבודת התכנון הצבנו – יחד עם א.ב. מתכננים שעל האדריכלות ומשרד דוד אלחנתי שעל הנוף – יעדים מרחיקי לכת בתחום הקיימות והחיסכון במשאבים של המבנה וסביבתו.

צילומים באדיבות "QCS Group״ צילום: תמיר רוגובסקי

יוזמי בית הספר ביקשו ליצור מרחבי למידה התואמים את גישת למידה והוראה חדשנית, ובהתאם התבקש כי גם בתחום ה'ירוק' תהיה תשומת לב מיוחדת וביטוי לרוח החדשנות. המבנה החדש מציג תכנון אדריכלי חדשני של מקבצי אזורי לימוד (במקום ‘כיתות’ מסורתיות) שטחים ציבוריים (קפיטריה, מטבחונים) ושטחי פיתוח נופי.
 
מרבית ההשקעה התקציבית לבנייה ירוקה, שהגיעה מעמידה ב'קול קורא' של המשרד להגנת הסביבה לעמידה בתקן לבנייה ירוקה בניקוד גבוה במיוחד (לפחות 2 כוכבים עבור בתי ספר חדשניים), חופפת לבקשות המזמין ליצירת איכות חיים גבוהה לתלמידי וצוות בית הספר.
 
 לאורך כל עבודת התכנון והבניה בוצעה עבודה משותפת עם כל המתכננים לאופטימיזציה והגעה לרמות הגבוהות ביותר שניתן. בין הישגי הפרויקט ניתן למנות: 
  • מעטפת חוץ מבודדת ומאווררת התורמת לנוחות תרמית וחוסכת אנרגיה, וגם בנויה בחומרים מתקדמים ועמידים.
  • מערכות מיזוג חסכוניות עם דגש מיוחד על אוורור והחדרת אוויר צח שחשוב לאיכות הלמידה ובריאות התלמידים.
  • שימוש בחומרים בעלי תווי תקן ירוקים שאינם פולטים רעלים לחלל המבנה.
  • מערכות מים וחשמל שמאופיינות בחיסכון גבוה וכן כוללות מנגנונים למניעת בזבוז סתמי. 
  • מערכת סולארית על גג המבנה שיכולה באופן תיאורטי לספק את כל צריכת החשמל של המבנה
  • מערכות בקרת מבנה המאפשרות לדעת בכל רגע נתון על תקלות במבנה וגם לשקף לתלמידים ולמורים על רמת החיסכון במשאבים שהם מגיעים אליה 
  • פיתוח חוץ ירוק ונעים אך גם חסכוני בצריכת מים ומספק צל ושטחי שהיה לרווחת התלמידים.
  • תכנון הידרולוגי ייחודי בשילוב מאגר תת קרקעי שבזכותו גם בעת גשם עז המים נשארים במגרש ומחלחלים ומהווים מאגר מים תת קרקעי לשימוש העצים בקיץ.

אחד האתגרים בפרויקט הייתה דרישת התב"ע ל"חיפוי אבן", שנחשב כפתרון לא ירוק ולכן ויתור עליו תורם לתוספת ניקוד בתקן בנייה ירוקה. בנוסף, ידוע כי יצירת חזית מאווררת מהווה גם פתרון טוב יותר תרמית, ומקנה דירוג אנרגטי גבוה יותר למבנה.

לאחר הצגת היתרונות של מעטפת חוץ מאווררת ומתקדמת בלוחות FC (פייבר-צמנט), השתכנעו האדרכילים והרשויות לקבל את החלופה הירוקה יותר. בהמשך, בסיוע מרכז המידע של SID, יכולנו גם להציע את הפתרונות המשלימים של פרטי החיבור למבנה ואת שכבת הבידוד הנכונה.

צילומים באדיבות "QCS Group״ צילום: תמיר רוגובסקי

כל אלו ועד נושאים נוספים שקצרה היריעה מלפרט הביאו את בית הספר לרמה של ארבעה כוכבים (מתוך חמשת הכוכבים האפשריים) בתקן הבניה הירוקה הישראלי (ת.י. 5281).
 
בנוסף לעמידה בדרישות גבוהות של תקן הבניה הירוקה, הנושא גם יכול להוות חלק מתוכנית הלימודים והתלמידים יוכלו לחקור וללמוד את המערכות הירוקות ואף לקחת חלק בתפעול שלהן כחלק מגישת החינוך דרך התנסות.
אנו מקווים שהשהות בבית ספר ירוק זה תעצב את תודעת הקיימות של התלמידים, תאפשר להם ליישם הלאה בחייהם את הידע שירכשו וכן תהווה דוגמא לפרויקטים עתידיים.