מתוך עבודת תזה לתואר שני באדריכלות (MArch) בתכנית Sustainable Environmental Design 2014-2015, בבית הספר AA School of Architecture, London.
חללים לימודיים / ללמוד מהטבע
ההיסטוריה של החינוך בישראל זרועה ברעיונות של קשר עם הטבע – בין אם בבתי הספר החקלאיים (בהם היה נסיון לאלף את הטבע הישראלי ולקדם התיישבות) או בדרישות הנוקשות לשטחי חוץ וגן במבני חינוך (הקיימות עד היום בחוזרי משרד החינוך ובהנחיות התכנון לבתי ספר וגנים בבלוק צבע חום בתב"עות). יחד עם זאת, היתרונות החינוכיים וההתפתחותיים בקשר של ילדים עם סביבה טבעית ידוע היטב ונחקר בעולם החל משנות ה-80. |
למרות זאת, מירב מבני החינוך והחללים בהם מתבצע החינוך הפורמלי ברוב בתי הספר הולכים ומתנתקים מהחוץ. בעקבות הגדרות נוקשות של טמפרטורות מטרה אשר מחייבות הפעלה רציפה של מזוג וחימום מכאניים, כיתות, מסדרונות וחללים משותפים נסגרים בקירות חלונות. הגדרות מספריות של ערכי תאורה דרושים יוצרים הגדרות נוקשות לאחוזי זיגוג בכיתות ודרישה גוברת לתאורה מלאכותית נרחבת. דאגה הולכת וגוברת לבריאות התלמידים (ללא מחקר הולם למקורות תחלואה) מבילה להחלפה של גינות טבעיות במשטחים מלאכותיים וליצירה של אזורים כמו-סטריליים.
מחקר אדריכלי בכלים מקדמים
המחקר לתואר שני במסגרת תזה זו החל במטרה להפוך את המגמה השלטת. מתוך נקודת מוצא שבה תנאי האקלים הישראלי הם מתונים ונוחים יחסית למדינות רבות בעולם, בתי הספר מסוגרים במיוחד. מחקר זה בחן חלופות שונות לחללים חינוכיים ברחבי העולם, ואיתר אפשרויות לשילוב וגיוון בצורות הלימוד, כאמצעי מענה לצרכים המשתנים של חינוך במאה ה-21, תוך הקפדה על שימת כל משתמשי המבנה (תלמידים, צוות חינוכי וכל קהילת בית הספר) במרכז התכנון.
במטרה להחזיר מגוון חושי ואפשרויות לאדפטיביות אקלימית שהיום מוגבלות בבתי ספר, כמו גם להנגיש ולהכיר ׳אוריינות סביבתית׳׳ לתלמידים, מורים וקהילת בית הספר, התכנון המוצע מנצל יתרונות של תנאים סביבתיים ומציע גישה ניסיונית וניסויית תוך פיתוח של מגוון סביבות לימודים גמישות – סגורות, פתוחות-למחצה ופתוחות לחלוטין. תכנון זה כולל שימוש בכלים דיגיטליים לבדיקה של חלופות תכנון בכלים לסימולציה תרמית, הדמיות תאורה והצללה (חיצוניות ופנימיות) ועוד, במטרה ליצר חללים המובילים לנוחות תרמית וויזואלית.
התלמיד כחלק ממערכת אקולוגית
במקביל, הצעת התכנון אשר פותחה בתזה זו כוללת נסיון לפיתוח וקידום חדשנות מתוך הבנה אקלימית/סביבתית – יצירה של סימביוזה בין קהילת בית הספר למושבות אצות ובנייה של מערכת אקולוגית בזעיר-אנפין. מערכת זו מציעה מספר יתרונות בקונטקסט החינוכי:
- אפשרות קרובה וחדשה ללמידה מתוך מבנה בית הספר – שימוש במבנה עצמו לא כמעטפת ללימוד, אלא ככלי לימודי נוסף,
- שיפור התפקוד האקלימי/סביבתי של חללי הלימודים – ניצול המחזורים הסימביוטיים אדם/אצה ויתרונות אקלימיים לפיתוח מערכת הצללה וסינון אויר בעלת ויסות עצמי,
- הגברת המעורבות של תלמידים, מורים והקהילה הבית-ספרית בעיצוב החלל בו הם שוהים.
להמשך קריאה בתזה המלאה (באנגלית) לחץ כאן