תכנון חזיתות חדשניות

פרויקט ניסיוני לשילוב טכנולוגיות יצרניות

הכל התחיל כשאיגוד ערים לאיכות הסביבה באזור שרון כרמל פנו אלינו. הסוגייה הראשונית? בטיחותית. המבנה נבנה לפני זמן מה, ואריחי הטרה קוטה החלו לאבד את חוזק הידבקותם לקיר וליפול. בתור הרשות הסטטוטורית לאיכות הסביבה, היה לנו ברור שזהו לא מבנה רגיל. זהו מבנה שאמור להיות עמיד לאורך זמן, פרקטי, בטיחותי, מקום נעים ונוח לעבודה, אסתטי, וכמובן, לשמש דוגמא לחדשנות בבניה "ירוקה", להוות השראה חיובית לסובבים ואף ערך חינוכי ותרבותי באזור.

המשימה הראשונה שנעשתה היא לבחון את המצב הקיים- איך ניתן לפתור את סוגיית הבטיחות ובו זמנית למצוא פיתרון לחיפוי שיעבוד מסביב לכל המבנה?

מידלנו את המבנה הקיים ובדקנו אותו במספר מישורים:

  • מידול תרמי- כמה חתך הקיר הקיים מועיל /גורע בהיבטי נוחות המשתמש?
  • קרינת השמש והחום- בחינת מיקום הפרויקט בישראל וכיוונו הציג רמת קרינה גבוהה במשך רוב השנה בחזיתות מסוימות
  • הבדיקה הסופית היתה בחינת פוטנציאל ליצרנות אנרגטית- כמה קילוואט לשעה אנו יכולים לקבל מכל חזית?

בחינת המבנה היתה משמעותית בכדי לוודא שאנחנו משקיעים את הפתרון הנכון בכל מיקום ולוודא שהשקעה זו תניב כמה שיותר לאורך זמן.

לאחר בחינת כל הפרמטרים החלטנו על חזית מאווררת. בנקודות בהן קרינת השמש גבוהה אנו ננצל אותה לטובתנו בעזרת חזית PV, חיפוי סולארי המניב אנרגיה ואף מייצר השקעה , ובחזיתות בהן קרינת השמש נמוכה יותר, נבחר בחיפוי בהיר ומחומר עמיד, שיספוג פחות קרינה ויקל תרמית על פנים המבנה. חזית זו היא חדשנית ומאפשרת לנו לשלב חיפוי שמייצר אנרגיה וחיפוי רגיל באותה הנראות.

מוצרים אפשריים לחזיתות סולאריות – מוצרים דמויי פאנלי זכוכית או אלומיניום, שחלקם מפיקי אנרגיה

כמו כן, השמשנו את חלל הגג הטכני הלא מנוצל להפקה נוספת של אנרגיה בעזרת פנאלים סולאריים, ושיפרנו את האזורים המתפקדים כמרכזים חברתיים במבנה בעזרת אלמנטים נוספים, כגון פרגולה בכניסה למבנה וקיר ירוק במרפסת העליונה.

לאחר השיפוץ , מבנה זה יהווה נקודת חדשנות באיזור. הוכחה שניתן למצות כל פוטנציאל בינוי ושכדאי לכולנו להשקיע כמה שיותר במה שקיים, לעתיד טוב יותר.

נמשיך לעדכן עם התקדמות הפרויקט.

מבנה איגוד ערים לאיכות הסביבה שרון כרמל – הדמיה של מצב מוצע