מתחם אצות בבית ספר

מקרה מבחן – Eco-School // שילוב אלמנטים חיים במבנה בית ספר

בתמונה אפשר לראות מיכלים לגידול אצות, כחלק מתצוגה לימודית שתכננו בבית ספר ייחודי בראש העין וליווינו את הקמתה עד לסיום מוצלח בחודשים האחרונים.

כעיגעכי

הרעיון הראשוני להקמה של כזה "קיר אצות" הגיע משילוב של רעיונות אקדמיים-תיאורטיים, מנהלת רודפת חדשנות ומצגת אחת עם תמונות מאוד משכנעות.

מזה שנים רבות אנחנו פועלים לקדם את האג'נדה שלנו כמתכננים עם חיבור עמוק לתחום החינוך – מבנה בית ספר לא יכול להיות רק מעטפת ללמידה, הוא חייב ללמד ולחנך מעצם היותו. זה קורה על ידי שילוב הוליסטי של תכנון החלל והמבנה, חיבור של הטבע והטבעי, אידיאולוגיה מקיימת ופעילות של הקהילה החינוכית והסובבת.

בשנת 2016, מיד עם חזרתה לארץ של אדריכלית אילת לנל מתואר שני בתכנון לקיימות בלונדון, קיימנו במרכז SID יום הרצאות בנושא 'בתי ספר אקולוגיים' (השני מתוך 5 עד כה). ביום ההרצאות נכחו אנשי חינוך, מתכננים ומעצבים העוסקים בסביבות חינוכיות, ובו שמנו דגש על הפוטנציאל של מבנה בית הספר להיות כלי חינוכי לנושאי קיימות ברמות השונות – להדגים עקרונות הלכה למעשה, לחשוף בפני תלמידים נתוני אקלים וסביבה ואף לשלב עקרונות ביופיליים.

באותו יום אילת הציגה את עבודת המאסטר שלה, אשר עסקה ביצירת "מערכת אקולוגית" מלאכותית בבית ספר לפי רעיון של "מבנה חי". כדי לפעול כמו מערכת אקולוגית צריך לייצר "לופ" סגור – למצוא שימוש בפסולת שהתלמידים והצוות מייצרים ולמצוא מקור מקומי לחומרי הגלם שהם צורכים.

האצות נמצאו כבנות לווייה מושלמות –

בצד השימוש בפסולת הן משתמשות ב-CO2 (פסולת הנשימה של האדם) לנשימה שלהן ומשתמשות במים מועשרים בחומרים אורגניים (מים אפורים מכיורי המבנה) כמצע ומזון.

בצד הייצור האצות פולטות חמצן כפסולת הנשימה שלהן ואוכלוסייתן גדלה כשצרכיהן מתמלאים. יותר אצות = עודפי ביומסה, חומר ביולוגי טבעי שניתן להפכו בתהליך מוכר ופשוט לגז לבישול ולהפקת אנרגיה חשמלית.

בהרצאה, שכללה הדמיות של איך יראה שילוב של מכלי גידול אצות בדופן מוארת של בית ספר, נכחה דפנה רודיק, מנהלת בית הספר 'אפק' בראש העין. באותה התקופה ליווינו את דפנה ובית ספרה הייחודי כמנטורים במסגרת התחרות לבתי ספר ירוקים של המועצה הישראלית לבניה ירוקה, ונפלנו בקסם החשיבה המקיימת המתקדמת ושאיפתה המתמדת לחדשנות חינוכית ופדגוגית.

הרעיון שבה את ליבה, והיא התחילה לחלום הקמה של אזור תצוגה וניסויים לגידול אצות, שתהיה מרחב אינטראקטיבי לתלמידים. מספר חודשים לאחר מכן פנתה אלינו לתכנון של מרחב לימודי קטן בבית הספר, ושילוב האצות ייועד מהרגע הראשון לאזור החשוף ביותר לתאורה טבעית.

התצוגה מורכבת ממספר מכלי פרספקס שקופים ועגולים, שתוכננו ע"י יצרן של ציוד למעבדות, לעמידה במשקל ולחצי המים הנדרשים מגודלם. המערכת משלבת משאבות להחדרת האויר מחלל המרחב (אויר "משומש" שכולל מספיק CO2 לצרכי האצות) ורקע צבעוני מפאנלים תלת מימדיים אקולוגיים (סיבים ממוחזרים של במבוק וקנה סוכר) חסיני אש.

התצוגה מאפשרת לתלמידים לבחון, במסגרת שיעורי מדע וטבע, את ההשפעה של משתנים שונים על קצב הגידול וסמיכות האצות, וכך לשלב לתוך החוויה הביופילית ה'חיה' גם ניסויים מדעיים – החלום של מבנה ככלי פדגוגי-חינוכי.