סיפור מקום // פרוייקט אקדמי // אדר' רונן פורת

מתוך פרוייקט גמר בהנחיית ד"ר אדריכל נעם אוסטרליץ

סטודנט: רונן פורת שנה ה' 2017, בית הספר לאדריכלות ע"ש דוד עזריאלי אוניברסיטת ת"א

גבעת קוזלובסקי בגבעתיים הינה מובלעת במקום הגבוה ביותר בגוש דן אשר בה השתמרו נכסי טבע ייחודיים. גבעת הכורכר מגודרת ופגועה והגישה אליה חסומה מפאת שייכותו של השטח לעיריית תל אביב אשר מחזיקה בו מאגר מים תת קרקעי. כך, נכסי הטבע מוזנחים ובהדרגה נעלמים.

אנומליה זו מייצרת אתגר תכנוני אשר עיקרו שיקום הנכסים הייחודיים של המקום תוך שימור מאגר המים, הסרת הגדרות ואיזון צרכי המקום, הסביבה והנוף העירוני.

הפרויקט הנוכחי נותן מענה לאתגר זה באמצעות גישור בין הגבעה למצפה הכוכבים הסמוך, הפיכתו של מאגר המים למחולל דינאמי ויצירת חגורת בינוי מאסיבית בסביבת הגבעה. כל אלו יוצרים פארק מדע, טבע וחלל.

צורתו של הפרויקט תוכננה כך שהמעטפת החיצונית מהווה את שיקום צורתה המקורית של הגבעה תוך שימור ושיקום הטבע הייחודי של המקום, בזמן שפנים הפרויקט מייצר חיבוריות לעיר ולגריד האורבני. בין שני חלקים אלו מתקיימת מערכת יחסים דינאמית, הן מבחינה תכנונית (מעברים וחיבוריות בין המעטפת החיצונית לפנים הפרויקט) והן מבחינה פרוגרמתית.

הפרויקט ועיבוי הבינוי מזינים זה את זה ויוצרים מרחב רב תכליתי המקיים באופן סינרגטי את צרכי המקום והסביבה.

נכס המים בפרויקט:

חיבור בין מאגר המים עליון השייך עיריית גבעתיים דרך הפרויקט אל מאגר מים התחתון השייך לעיריית תל אביב.

מסלול המים והבריכות לאורכו יוצרים אקולוגיה שלמה של חי וצומח המשמשת לטיהור המים ולקירור במתחמים הפנימיים. מי הנגר נאספים ונעשה בהם שימוש לצמצום צריכת המים של המקום.

נכס הטבע של המקום:

התחדשות הקשר בין בעלי החיים למקום בסביבה העירונית- שיקום מגוון הצמחייה וחיות הבר והחזרתן לגבעה תוך התאמת סביבת המחייה שלהם לזו של תושבי המקום. למשל: בניית מרכזי קינון, שתילה יזומה של זנים שהיו במקום ונעלמו ופעולות יזומות לשם ריבוי אוכלוסיית החי והצומח בתוך המרקם האורבני. כמו-כן, מתחמי חקלאות אורבנית וחיזוק הקשר בין האדם לטבע.

נכס שמש והצללה:

במהלך תכנון הפרויקט הושם דגש על עיצוב המבנים, הפתחים והחזיתות על מנת לקבל הצללה מירבית באיזורי השהייה ומינון עוצמת האור הנכנס בשטחי הגידול והחממות, זאת על ידי שימוש בתוכנות הדמיה וניתוח סולארי.

נכס עיר וטופוגרפיה:

גובהה של הגבעה מאפשר תצפית ומדגיש את מרכזיותה בתוך הסביבה העירונית. המבנה הטופוגרפי מאפשר תוספת בנייה מאסיבית מסביב ללא פגיעה בנוף הנשקף.

מצגת