חללים לימודיים – ללמוד מהטבע // פרוייקט אקדמי MArch // אדר' אילת לנל

מתוך עבודת תזה לתואר שני באדריכלות (MArch) בתכנית Sustainable Environmental Design 2014-2015, בבית הספר AA School of Architecture, London.

חללים לימודיים / ללמוד מהטבע

ההיסטוריה של החינוך בישראל זרועה ברעיונות של קשר עם הטבע – בין אם בבתי הספר החקלאיים (בהם היה נסיון לאלף את הטבע הישראלי ולקדם התיישבות) או בדרישות הנוקשות לשטחי חוץ וגן במבני חינוך (הקיימות עד היום בחוזרי משרד החינוך ובהנחיות התכנון לבתי ספר וגנים בבלוק צבע חום בתב"עות). יחד עם זאת, היתרונות החינוכיים וההתפתחותיים בקשר של ילדים עם סביבה טבעית ידוע היטב ונחקר בעולם החל משנות ה-80.

מגע בלתי אמצעי ילד/אלמנטים טבעיים

למרות זאת, מירב מבני החינוך והחללים בהם מתבצע החינוך הפורמלי ברוב בתי הספר הולכים ומתנתקים מהחוץ. בעקבות הגדרות נוקשות של טמפרטורות מטרה אשר מחייבות הפעלה רציפה של מזוג וחימום מכאניים, כיתות, מסדרונות וחללים משותפים נסגרים בקירות חלונות. הגדרות מספריות של ערכי תאורה דרושים יוצרים הגדרות נוקשות לאחוזי זיגוג בכיתות ודרישה גוברת לתאורה מלאכותית נרחבת. דאגה הולכת וגוברת לבריאות התלמידים (ללא מחקר הולם למקורות תחלואה) מבילה להחלפה של גינות טבעיות במשטחים מלאכותיים וליצירה של אזורים כמו-סטריליים.

classroom common practices
ניתוח מצב קיים – דרישות פיזיות וצורות שימוש בחללי כיתה ממוצעת בישראל (מתוך ניתוח שימושים והנחיות תכנון של משרד החינוך)

Tel Aviv climate PET
ניתוח אקלימי (ת"א) – טמפ' בימים מייצגים מול "טמפ' נוחות" וההשפעה המשוערת של אקטיביות אקלימית (ניצול גמיש של מאפיינים סביבתיים כצל והגנה מרוח)

Tel Aviv PET compilatiom
שיפור הימצאות בתחום "טמפ' הנוחות" בין כיתה מסוגרת לבין כיתה עם גמישות באקטיביות אקלימית (% משעות השימוש בבית הספר)
מחקר אדריכלי בכלים מקדמים

המחקר לתואר שני במסגרת תזה זו החל במטרה להפוך את המגמה השלטת. מתוך נקודת מוצא שבה תנאי האקלים הישראלי הם מתונים ונוחים יחסית למדינות רבות בעולם, בתי הספר מסוגרים במיוחד. מחקר זה בחן חלופות שונות לחללים חינוכיים ברחבי העולם, ואיתר אפשרויות לשילוב וגיוון בצורות הלימוד, כאמצעי מענה לצרכים המשתנים של חינוך במאה ה-21, תוך הקפדה על שימת כל משתמשי המבנה (תלמידים, צוות חינוכי וכל קהילת בית הספר) במרכז התכנון.

במטרה להחזיר מגוון חושי ואפשרויות לאדפטיביות אקלימית שהיום מוגבלות בבתי ספר, כמו גם להנגיש ולהכיר ׳אוריינות סביבתית׳׳ לתלמידים, מורים וקהילת בית הספר, התכנון המוצע מנצל יתרונות של תנאים סביבתיים ומציע גישה ניסיונית וניסויית תוך פיתוח של מגוון סביבות לימודים גמישות – סגורות, פתוחות-למחצה ופתוחות לחלוטין. תכנון זה כולל שימוש בכלים דיגיטליים לבדיקה של חלופות תכנון בכלים לסימולציה תרמית, הדמיות תאורה והצללה (חיצוניות ופנימיות) ועוד, במטרה ליצר חללים המובילים לנוחות תרמית וויזואלית.

strategies-7
הדמיות תרמיות מתקדמות: בדיקת חלופות לרמת חשיפה של החלל, כיוון הפנייה ועוד

classroom-2
סימולציות תאורה: חללים חוץ משותפים

strategies-5_2
סימולציות תאורה: חללי כיתה פנימיים
 התלמיד כחלק ממערכת אקולוגית

במקביל, הצעת התכנון אשר פותחה בתזה זו כוללת נסיון לפיתוח וקידום חדשנות מתוך הבנה אקלימית/סביבתית – יצירה של סימביוזה בין קהילת בית הספר למושבות אצות ובנייה של מערכת אקולוגית בזעיר-אנפין. מערכת זו מציעה מספר יתרונות בקונטקסט החינוכי:

  1. אפשרות קרובה וחדשה ללמידה מתוך מבנה בית הספר – שימוש במבנה עצמו לא כמעטפת ללימוד, אלא ככלי לימודי נוסף,
  2. שיפור התפקוד האקלימי/סביבתי של חללי הלימודים – ניצול המחזורים הסימביוטיים אדם/אצה ויתרונות אקלימיים לפיתוח מערכת הצללה וסינון אויר בעלת ויסות עצמי,
  3. הגברת המעורבות של תלמידים, מורים והקהילה הבית-ספרית בעיצוב החלל בו הם שוהים.

2-9
פיתוח חדשנות בתכנון בתי ספר: נקודת המפגש בין החלל הבנוי, המשתמש האנושי וחיבור לטבע

algae-1_2
פיתוח חדשנות במבנה: פיתוח אלמנט הצללה "חי", המנצל תנאים תוך-כיתתיים (אויר מועשר ב-CO2) ותנאי אקלים חיצוניים (קרינת שמש) להפקת תוצר שימושי (ביוגז)

להמשך קריאה בתזה המלאה (באנגלית) לחץ כאן

supporting-2_2 seasonal-3_1 seasonal-3_3 supporting-2_1
print25-edited 2-2 2-4 2-1
daily-routine algae-1_1 4-13 4-12