שילוב עקרונות בניה ירוקה באגף החדש של בי"ס שבילים // מאמר

שילוב עקרונות בניה ירוקה באגף החדש של בי"ס שבילים // מאמר

פרויקט הקמת אגף חדש ושדרוג חצר בית הספר בתכנון של אדריכלית טלי דגן ואדריכלית נוף ג'ולי פלד. בשלבים די מוקדמים של התכנון פנו מובילי התהליך מקהילת בית הספר לייעוץ בנושא בניה ירוקה ותכנון נכון של בית הספר והצטרפתי לצוות האדריכליות שקבל אותי כחלק אינטגראלי ושותף לחשיבה. לאורך התהליך הובילה הגישה שאור יום טוב ואוויר צח בכיתות, חצרות שבהם זורמת רוח ויש בהם מגע עם צמחיה ומים אינם מותרות אלא תנאים בסיסיים ללמידה פוריה (מחקרים מראים כי במבנים שנבנים לפי עקרונות אלו בארה"ב תוצאות הלמידה משתפרות בעשרות אחוזים). החיסכון הצפוי באנרגיה הוא רק בונוס והוא תלוי במידה רבה באופן ההפעלה של הכיתות (או אי ההפעלה של מיזוג ותאורה מלאכותית) על ידי הצוות.

הרצון ליצור באמצעים קונבנציונליים ותקציב נמוך מבנה שמאפשר תנאי חיים טובים יותר לשוהים בו וסביבו הוא אתגר לא פשוט, כך שלא ניתן להשיג הכל ויש לבחור בדברים החשובים. עם סיום שלב התכנון התבקשתי לתאר עבור קהילת בית הספר כמה מהעקרונות ששולבו בתהליך התכנון:

אחד מהעקרונות החשובים בתכנון הוא התייחסות לנתוני האקלים המקומי תוך ניצול יתרונות ומניעת מפגעי אקלים. מבחינה זו התמודדות באזור פרדס חנה- כרכור היא עם עומס חום ולעומת זאת החורף אינו קר. בשלבים מוקדמים נבחר מיקום המבנים החדשים באזור הצפוני של החצר בסמיכות למבני האומנויות הישנים (ועל חשבון אחד מהם). במיקום זה נהנים המבנים והחצרות ממיקרואקלים הנוצר בהשפעת צל עצי האקליפטוס. בנוסף מתוכננים להישתל עצים לאורך שביל הכניסה כאלמנט מפריד בינו לבין המבנה – עצים אלו יוסיפו צל הן לשביל והן למבנה שמצפון להם.

המבנה תוכנן כשתי זרועות הפתוחות בצורת V  לכיוון רוח צפון מערבית שמגיעה בקיץ למיקום זה.  מיקום של בריכת נוי (שאולי הצוות יפתח כבריכה אקולוגית ) יאפשר בתכנון נכון  קירור נוסף  של האוויר בחצר בימות החום. הצד הארוך של המבנים פונה דרומה כך שניתן להצל את החלונות במיצללות בולטות לכיוון דרום. בהמשך  פרטי החלונות של הכיתות תוכננו כך שיכנס אור רב כמעט ללא קרינת שמש ישירה ומסנוורת בימות החום. נשמרו גם  חלקים אחרים בחצר שיזכו לשמש בימים הקרים של החורף.

מערכות המבנה תוכננו, עד כמה שניתן במסגרת התקציב המוגבל, להיות יעילות. תאורה חסכונית,    שילוב של רגשים לנוכחות שיכבו מזגנים ותאורה כשאין נוכחות בכיתה, יפחיתו  צריכת אנרגיה. מי עיבוי מהמזגנים ינותבו לגינון  ויותקנו חסמים בברזים. בפרויקט שכזה תמיד חסר תקציב  ולכן הוחלט שלא לכלול טכנולוגיות יקרות מאוד למשל בתחום המיזוג. בהנחה שהמבנה מבודד, מאוורר ובנוי נכון בכיוונים ובהנחה שצוות המורים יהיה בעל מוטיבציה שלא להפעיל מזגנים כשלא חייבים, ניתן לצפות שמספר שעות ההפעלה של מיזוג במבנים יהיה קטן.

הקונספט של תכנון חצרות המבנה (בתכנונה של אדריכלית נוף ג'ולי פלד) מבוסס על התחברות לנתונים הקיימים של הטופוגרפיה ויצירת חיבור בין חלקי החצר השונים לזרימה של תנועה נכונה וניצול נכון של שטחים על פי מאפייני האקלים שלהם. התכנון כולל  גם התייחסות לזרימת מי הגשם בשטח והחדרה שלהם לקרקע, צמחיה מותאמת לאזור ושימוש בחומרים ידידותיים ואף חומרים ממוחזרים. כמו כן שולבו אזורים לחלקות של חקלאות.

הוקצה מקום מסודר ומוגן לחניות אופניים על מנת לעודד התלמידים להגיע לבית הספר ולוותר על הסעת ההורים. תוכנן מרכז מחזור שיכלול מכלים לסוגים רבים של פסולת מופרדת ואנו מקווים שהתלמידים ירתמו את משפחותיהם להפריד ולמזער כמה שיותר פסולת ביתית ויביאו אותה איתם למרכז זה.

בשלבים מוקדמים התברר שבניה בחומרים אלטרנטיביים אינה אפשרית במסגרת זו של פרוויקט המתוקצב על יד משרד החינוך ומנוהל ע"י העיריה אך עם זאת אני רוצה להציע לכם את הרעיון שקהילת בית הספר תיקח על עצמה חידוש של מעטפת מבני האומנות באמצעים של בניה בקש ואדמה תוך שילוב אומנות אדמה בתהליך. אני עומד לרשותכם באם תרצו לעשות דבר שכזה.

בניה ירוקה היא בראש ובראשונה תוצר של עבודת צוות מכיוון שנדרש שילוב תחומי  ותחומי תכנון וסנכרון בינם. כך לדוגמא תוכננה שתילת עצים בחזית הדרומית של המבנה מצלה אותו בקיץ והם גם מקבלים אל הקרקע שלידם את ניקוז מי העיבוי של המזגנים. תאום בין אדריכלות, מתכנן מיזוג ואינסטלציה ואדריכלות נוף מאפשר זאת. אני מודה לצוות שעשה מאמצם גדולים לאפשר פעולות קטנות רבות שמצטרפות למכלול מקיים יותר.